در این نوشته قصد داریم 3 مورد از بهترین کتابهای درس روانشناسی تربیتی را برای آمادگی در آزمون استخدامی معرفی نماییم. البته می‌توان تعداد بیشتری کتاب را معرفی کرد ولی به جهت جلوگیری از تعدد انتخاب کاربران گرامی فقط به معرفی مشخصات 3 مورد از کتابهای برتر روانشناسی تربیتی می‌پردازیم که برای اهداف مختلف داوطلبان آزمونهای استخدامی مؤثر باشند:

روانشناسی پرورشی نوین دکتر علی‌اکبر سیف از نشر دوران

کتاب روانشناسی پرورشی نوین دکتر سیف کتاب مرجع و اصلی این درس در دانشگاه محسوب می‌شود. این کتاب در چندین نوبت توسط دکتر سیف بازنگری و ویرایش شده و به چاپ‌های متعددی رسیده است. ویژگی اصلی این کتاب، بررسی و آموزش کاملا شفاف و روان درس روانشناسی تربیتی به دانشجویان و مخاطبان می‌باشد. راحت‌تر بگیم: کامل‌تر و بهتر از این کتاب در بازار کتاب ایران در حال حاضر وجود نداره. در این کتاب تمامی سرفصلهای روانشناسی تربیتی به طور کامل مورد بحث و بررسی قرار گرفته. این کتاب علاوه بر دانشگاه برای آمادگی کنکورهای کارشناسی ارشد و دکتری مورد استفاده داوطلبان قرار می‌گیرد. همچنین این کتاب به جهت برخورداری از محتوای بسیار کامل و غنی، در چند سال اخیر به عنوان کتاب اصلی یادگیری روانشناسی تربیتی مورد استفاده‌ی منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش داوطلبان دبیری می‌باشد. البته لازم به ذکر است که این کتاب تماما به آموزش و تدریس می‌پردازد و در آن هیچ تست و پاسخی وجود ندارد. بنابراین داوطلیان آزمون استخدامی بعد از مطالعه این کتاب برای تست زنی و مطالعه نکات مهم آزمونی، باید از منابع دیگری استفاده نمایند. ضمنا با توجه به حجم قابل توجهی که این کتاب دارد (بیش از 700 صفحه) بهتر است زمانی برای آمادگی آزمون استخدمی مورد استفاده قرار گیرد که داوطلب مدت زمان مناسبی تا آزمون در پیش دارد. اگر تایم مطالعاتی کمی تا آزمون دارید، پیشنهاد میکنیم از کتابهای دیگر استفاده کنید.

روانشناسی تربیتی مدرسان شریف اثر پروانه گستری

کتاب روانشناسی تربیتی مدرسان شریف در سبک آموزش به صورت خلاصه مباحث، نکات مهم آزمونی، تست های طبقه بندی شده با پاسخ تشریحی است. این کتاب از روی چندین کتاب مرجع این درس خلاصه نویسی و اقتباس شده است. ویژگی بسیار خوب کتاب روانشناسی تربیتی مدرسان شریف این است که مؤلف بعد از هر مبحث، نکات مهم آزمونی + مثالهای کاربردی + تست های طبقه بندی شده به صورت موضوعی ارائه کرده است. این کتاب با سبک و هدفی که دارد، میتوان گفت که آمادگی آزمون استخدامی داوطلبان بسیار کاربردی و مؤثر خواهد بود. خصوصا برای داوطلبانی که زمان کوتاه و محدودی تا آزمون دارند. وجه تمایز این کتاب نسبت به کتاب اول، تمرکز بر مفاهیم تست‌خیز و آزمونی می‌باشد. بنابراین در این کتاب به مباحثی که جنبه آزمونی نداشته و صرفا جنبه‌ی مطالعاتی داشته، پرداخته نشده است.

روانشناسی تربیتی پوران پژوهش اثر عادل مخبری

کتاب روانشناسی تربیتی پوران پژوهش نیز در همان سبک کتاب روانشناسی تربیتی مدرسان شریف ارائه شده. خلاصه مباحث هر فصل در ابتدا ارائه شده، سپس در انتهای هرفصل، نکات مهم آزمونی به‌همراه سوالات ارشد و دکتری روانشناسی تربیتی از آزمونهای سالهای قبل با پاسخ تشریحی آنها ارائه شده. این کتاب هم برای آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری و هم برای آمادگی کامل در آزمون استخدامی منبع مناسبی ‌می‌باشد. این کتاب با توجه به حجم و مطالب کامل آن به نحوی تألیف شده است که دانشجویان عزیز را از هر گونه مراجعه به کتب دیگر بی‌نیاز می‌کند و منبع و مرجع کاملی برای تمام نیازهای آنان می‌باشد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به معرفی و بررسی اجمالی 3 عنوان کتاب روانشناسی تربیتی که برای آمادگی آزمون استخدامی مؤثر باشند بپردازیم. اگر شما نظر و یا تجربه مطالعه این کتب یا کتابهای روانشناسی تربیتی دیگری برای آزمون استخدامی داشته‌اید می‌توانید در بخش نظرات همین صفحه با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.