ضمن عرض سلام و ادب خدمت داوطلبان گرامی آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی؛ ما در این صفحه از سایت تحصیلات تکمیلی، کتاب ها و منابعی که داوطلبان برای آمادگی در آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی 1402 نیاز به مطالعه اونها دارند رو گردآوری و پیشنهاد کردیم. از آنجاییکه ما فروشگاه آنلاین کتاب و منابع آموزشی از ناشران و مولفان مختلفی هستیم، دسترسی به اکثر کتابهای بازار داریم و می‌تونستیم این لیست رو خیلی بلندتر و مفصل‌تر معرفی کنیم، ولی سعی کردیم در این صفحه فقط بهترین و معتبرترین کتاب ها از نویسنده‌های بسیار معتبر و درجه یک رو معرفی کنیم که کار جستجوی بهترین منابع برای داوطلبان را راحت کرده باشیم.

قبل از اینکه بخواید تمام مطالب این صفحه رو مطالعه کنید، یه نگاهی به سرتیتر بخش‌های مختلف این صفحه بندازید، شاید دوست داشته باشید مستقیماً به بخش دلخواهتون برید:

آنچه در این صفحه می‌خونید:

متولی برگزاری آزمون مشاوران رسمی مالیاتی کجاست؟

البته احتمالا اینو میدونید چون توی اطلاعیه و اخبارهایی که از آزمون اعلام شده، تمامی این اطلاعات موجوده. ولی از اونجاییکه بازم افرادی تماس میگیرن و این سوالات رو میپرسن، ما جوابش رو به عنوان پرسش متداول اینجا گذاشتیم.

دوستان عزیز، در حال حاضر این آزمون توسط سازمان سنجش برگزار میشه.

تاریخ آزمون؛ زمان ثبت نام؛ زمان دریافت کارت ورود به جلسه

جدیدترین تاریخ آزمون روز جمعه مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۷ هست.
زمان شروع ثبت‌نام از روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۰۷ تا روز جمعه ۱۴۰۲/۰۴/۱۶ هست.

برای روز آزمون باید حتما کارت ورود به جلسه داشته باشید، بنابراین از دو روز قبل از آزمون، یعنی از روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۵ میتونید با مراجعه به سایت سازمان سنجش کارت ورود به جلسه‌تون رو مشاهده کنید و پرینت بگیرید.

مواد امتحانی آزمون چیا هستن؟

سازمان سنجش گفته که از دروس و مواد زیر در آزمون سوال طرح میشه، این یعنی اینکه شما باید اینهارو مطالعه کنید.

  1. قانون مالیات‌های مستقیم و آیین‌نامه‌های مربوط به آن
  2. قانون مالیاتِ ارزش‌افزوده و آیین‌نامه‌های مربوط به آن
  3. قانون پایانه‌های فروشگاهی و آیین‌نامه مربوط به آن
  4. قوانین و مقررات مربوط به دادرسی مالیاتی
  5. حسابداری مالیاتی و حسابرسی مالیاتی
  6. حسابداری و حسابرسی بخش خصوصی و عمومی
  7. قوانین تجارت، مدنی، محاسبات عمومی و بودجه

پیشاپیش دمتون گررم اگر همه اینارو مطالعه کنید. حوصله می‌خواد. ولی ارزش داره چون اگه قبول بشید عضو اعضای جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران میشید.

امتیاز و تعداد سوالات آزمون رو یه مروری کنیم

اینجا بازم سازمان سنجش سنگ‌تموم گذاشته و همه‌چیو خوب توضیح داده. یه ذره وقت بذارید بخونید این قسمتُ

اول اینکه: آزمون شامل ۱۰۰ امتیازه:

  • سؤالات قانون مالیات‌های مستقیم و آیین ‏نامه‌های مربوط به آن ۲۵ امتیاز
  • قانون مالیات ارزش افزوده و آیین‌نامه‌های مربوط به آن ۱۵ امتیاز
  • قانون پایانه‌های فروشگاهی و آیین‌نامه مربوط به آن ۱۰ امتیاز
  • قوانین و مقررات مربوط به دادرسی مالیاتی ۱۰ امتیاز
  • حسابداری مالیاتی و حسابرسی مالیاتی ۱۵ امتیاز
  • حسابداری و حسابرسی بخش خصوصی و عمومی ۱۰ امتیاز
  • قوانین تجارت، مدنی، محاسبات عمومی و بودجه ۱۵ امتیاز

دوم اینکه: همه‌ی سوالات به صورت تستی هست. هر تست درست که بزنی یک نمره مثبت داره و هر تست غلطی که بزنی یک سوم نمره منفی داره. یعنی به ازای هر سه تا تست غلط که بزنی، یدونه از تست‌های درستی که زدی میپره‌. پس بهتره جواب سوالی رو بلد نبودی نزنی. از ما گفتن بود!

سوم اینکه: حدنصاب لازم برای قبولی در آزمون، کسب حداقل ۶۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز هست مشروط بر اینکه امتیاز قانون مالیات‌های مستقیم و ارزش افزوده کمتر از ۳۰ امتیاز نباشد.

منابع آزمون مشاوران رسمی مالیاتی: کتابهای خوب کدوما هستن؟

اینطور که از مواد آزمون مشخصه، باید کتاب‌های قانون رو خوب مطالعه کنید و مسلط بشید؛ این خیلی مهمه. پس تمام توان‌تون رو بذارید روی درک متن اصلی قوانین. در کنارش و یا بعد از مطالعه متن قوانین، روی تست و نمونه سوالات با پاسخ تشریحی‌شون هم کار کنید و وقت بذارید.

اول چند تا کتاب خوبی که به صورت جامع هستند رو معرفی کنیم که یه کمی خیالتون از بابت تعدد کتاب راحت‌تر بشه.

کتاب‌های جامع قوانین و تست

دیگه از کتاب های مجموعه قوانین و مقررات مالیاتی دکتر احمد آخوندی معروف‌تر و معتبرتر در این زمینه نداریم: منظورم این کتابهای زیره. که یکیش مجموعه قوانینه و یکی دیگه هم تست و نمونه سوالات از قوانینه. این کتاب‌ها آیتم‌های 1و2و3 مواد امتحانی رو پوشش دادن. یعنی شامل مباحث (قوانین و مقررات مربوط به مالیات های مستقیم / قانون و مقررات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده / قوانین و مقررات مربوط به پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان / مقررات مالیاتی مربوط به سایر قوانین) هستند. چی از این بهتر؟! با این کتاب مواد 1و2و3 آزمون رو یکجا داری.

اگه بخوایم کتاب‌های خوب دیگه‌ای مثل کتاب‌های دکتر آخوندی معرفی کنیم، انصافا تألیفات دکتر فرشید فریدونی در این زمینه عالی هستند. ایشون هم یه کتاب مجموعه قوانین داره و یه کتاب تست و پاسخ تشریحی که میشه کتاب‌های زیر:

کتاب‌های حسابداری مالیاتی معتبر

برای منابع حسابداری مالیاتی آزمون مشاوران رسمی مالیاتی کتاب‌های خوبی وجود داره که ما این موارد رو پیشنهاد میکنیم.

کتاب‌های حسابداری مالیاتی دانشگاهی دکتر آخوندی سالهاست هم دانشجویان و هم داوطلیان آزمونهای مختلف مطالعه میکنن و رضایت بالایی داشتن. کتابهای زیر هست

اگه بخوایم برای این ماده امتحانی منابع دیگه‌ای هم معرفی کنیم: کتاب‌های حسابداری مالیاتی جمشید اسکندری و غلامحسین دوانی ارزش محتوایی بسیار بالایی دارند. راستی، یکی از این کتاب‌های حسابداری مالیاتی رو بخونید کافیه‌ها!! همه‌رو نیاز نیست بخونید.

کتاب‌های قانون

کتاب قانون که تو بازار خیلی زیاد هست. فقط اینو در نظر داشته باش که کتاب‌های قانون خیلی قدیمی نخونی، بهتره حتما آخرین اصلاحات و قوانین و مقررات رو بخونی. چون بعضی از قوانین طی سالیان اخیر تغییراتی داشتن.

اگه میخوای فقط متن قانون رو بخونی، پیشنهاد ما کتاب‌های قانون گردآوری شده‌ی آقای جهانگیر منصور هستن که خیلی هم پرفروشه.

ولی اگه میخوای یه کمی بیشتر از متن قانون داشته باشی و یه کمی هم توضیح و تفسیر قوانین رو مطالعه کنی، کتابهای زیر رو پیشنهاد میکنیم:

 

این صفحه بازم تکمیل میشه…