هنرپژوهانی که در آزمون تحصیلات تکمیلی هنر شرکت می کنند، با توجه به حجم بالای منابع و گستردگی مطالب برای مطالعه، وجود یک منبع جامع و طبقه بندی شده با محوریت دانش هنری را احساس می نمایند. منبعی که بتواند با کمترین حجم ممکن، بیشترین اطلاعات هنری را برای آنان به ارمغان بیاورد.

از این رو نگارنده کتاب فرهنگ و هنر (مهدی خرد)، تلاش کرده تا جای ممکن به این مهم دست یابد. وی، کتابهای زیادی را مورد کنکاش قرار داد و بسیار کوشید که به منابع معتبر استناد کند. بنابراین، بیش از 600 عنوان کتاب را مطالعه نمود که حدود 200 کتاب، موردنظر واقع شده و از محتویات آنان سود جست.

در توضیح کتاب فرهنگ و هنر مهدی خرد باید ذکر شود که مطالب درج شده در آن، برای تمامی رشته های هنری (کد 1357: کارگردانی، سینما، تولید سیما، ادبیات نمایشی و بازیگری / کد 1358: انیمیشن، ارتباط تصویری، تصویرسازی، نقاشی، عکاسی، مرمت اشیاء فرهنگی و تاریخی / کد 1359: پژوهش هنر، فلسفه هنر، صنایع دستی و هنر اسلامی / کد 1353: مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی) کاربرد دارد.

با مطالعه این اثر دو جلدی، شرکت کنندگان در کنکور (چه دانشگاه سراسری و چه دانشگاه آزاد) علاوه بر پاسخگویی به پرسش های بخش «فرهنگ و هنر و ادبیات ایران و جهان» قادر خواهند بود به پاره ای از پرسش های مطرح شده در بخش «نقد هنری و ادبی» نیز پاسخ گویند.

شرکت کنندگانی که سوالات بخش «فرهنگ و هنر و ادبیات ایران و جهان» در رشته مورد تقاضای آنان منظور نمی گردد (ادبیان نمایشی، تولید سیما و بازیگری)، می توانند از محتویات این مجموعه برای پاسخ گویی به سوال های بخش «دانستنی های هنری» و «مبانی نظری هنری» بهره مند گردند.

مجموعه دو جلدی کتاب فرهنگ و هنر مهدی خرد، حاصل تلاش چندین ساله نگارنده است که علاوه بر ارشد هنر، منبع جامعی نیز برای متقاضیان شرکت در کنکور دکترای پژوهش هنر محسوب می شود.