در این مقاله از سایت تحصیلات تکمیلی‏ نکاتی مفید و کاربردی در زمینه نحوه‌ی تست زنی در آزمون استخدامی به داوطلبان گرامی ارائه شده است که امیدواریم مورد استفاده شما قرار گیرد.

تجربه نشان داده است که عموم داوطلبان آزمون استخدامی گرچه قبل از شرکت در آزمون مطالعات فراوانی داشته‌اند، امّا به سه دلیل زیر توفیق کامل نصیب آنها نشده است:

  1. دلهرۀ بیجا و عدم اطمینان به نفس
  2. بی‌دقّتی در مطالعه و فهم پرسش‌های آزمون استخدامی
  3. نداشتن آگاهی لازم از اصول تست‌زنی و شیوه‌های صحیح و سریع یافتن پاسخ

در این بخش برآنیم که برخی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به نتایج قابل قبول در این گونه آزمونها را که دارای ضرایب مختلف و گاهاً نمره‌ی منفی هستند برای شما عزیزان مطرح کنیم:

از آنجا که هر پرسش چهارگزینه‌ای در آزمون استخدامی به طور متوسط (45 ثانیه) فرصت پاسخگویی دارد، لازم است داوطلب وقت خود را چنان تنظیم کند که بتواند به موقع به همه‌ی پرسش‌ها برسد و آنچه را درست می‌داند به عنوان پاسخ مناسب در پاسخ‌نامه مشخص سازد. (البته زمان پاسخ‌گویی به سؤالات دروس تخصصی حدود 60 ثانیه است).

به دلیل سهمیه‌بندی‌های گوناگون در آزمون‌های استخدامی، پاسخ درست اثر شایانی در سرنوشت افراد دارد. چنانکه اگر دو داوطلب با شرایط یکسان از نظر سهمیه، منطقه، … وجود داشته باشند و تنها یکی از آن دو، یک نمره مثبت بیش از دیگری در درس معارف یا دروس اختصاصی آورده باشد، رتبه‌اش گاه صدها درجه از نفر دیگر بالاتر خواهد بود. بنابراین داوطلب باید از آوردن نمره‌های منفی خیلی بپرهیزد.

برای پیشگیری از چنین مواردی باید مسایل زیر را همواره مدنظر داشت:

الف- ابهاماتی که طراحان سوال آزمون‌های استخدامی در پرسش‌ها ایجاد می‌کنند تا درصد کمتری موفق شوند. گاه در صورت سؤال از کلمه (به جز) استفاده می‌شود:

همه گزینه‌ها به جز …………… غلط املایی دارد.

در این‌صورت باید فعل جمله را منفی در نظر گرفت. و یا به صورت زیر سؤال می‌آید:

در یکی از گزینه‌ها غلط املایی نیست.

گاهی در سؤالات تمام دروس کلمه (نزدیکتر) ذکر می‌شود. منظور این است که سه گزینه به پاسخ اصلی نزدیک‌ترند، ولی یکی نزدیک‌تر است. پس همین گزینه درست است. به خصوص در درک مطالب ادبیات و دروس معارف، جامعه‌شناسی و روانشناسی و … .

ب. نیازی نیست داوطلب فوراً بر اساس شانس و اقبال و بدون فکر درست، هر گزینه‌ای را در پاسخ‌نامه مشخص کند. بهترین روش این است که سؤال را خوب بخواند و چنانچه پاسخ صحیح را بلافاصله یافت به مشخص کردن آن در پاسخ‌نامه اقدام کند. اگر پاسخ آن را نیافت یا بین دو گزینه شک کرد و به درست بودن یکی تردید داشت، از بین 70 درصد همان را بزند، امّا چنان‌چه به یکی 60درصد و به دیگری 40درصد و یا به هردو 50درصد شک داشت هیچکدام را علامت نزند. بلکه جلوی شماره‌ی آن در پاسخ‌نامه علامتی با مداد بگذارد و سپس یه سؤالات بعدی بپردازد (این عمل باعث می‌شود هم در وقت صرفه‌جویی شود و در پایان فرصت کافی برای مرور پاسخ‌های خود داشته باشد و هم اینکه سؤالات بعدی را اشتباهاً در شماره‌ای که پاسخ آن را نمی‌دانسته نگذارد) در هر صورت برای پاسخ‌های مشکوک نباید بیش از 10 ثانیه وقت صرف کرد.

ج- هرگز به اصطلاح برای خود کلید تست تصور نکنید، مثلا همه گزینه‌های 4 را علامت نزنید به حساب اینکه شاید تعدادی درست در بیاید، زیرا غالباً در آزمون‌های استخدامی هر پاسخ غلط، نمره منفی دارد و نمره سؤالات مثبت شما را خنثی می‌سازد (ضمنا چنان‌که ضرایب در نمره‌های مثبت تأثیر دارد، در نمره‌های منفی هم تأثیر دارد) پس بهتر است آن‌چه را نمی‌داند نشانه نگذارد، تا حداقل به نمره‌های مثبتش خللی وارد نیاید. نمره‌های منفی در دروس ضرایب بالا مثل ادبیات، معارف می‌تواند نمره‌ی دروس دیگر را پایین بیاورد.

د- در سؤالات تخصصی‌تر مانند ریاضی و زبان انگلیسی هرگز از مطالعه‌ی تمام سؤالات صرفنظر نکنید. یک پاسخ درست در هر یک از این دروس گرچه با ضریب 2 باشند می‌توانند رتبه داوطلب را ده‌ها درجه بالا ببرد. بنابراین خواندن سؤالات دروس تخصصی و درگیر شدن با پاسخ آن‌ها کمترین فایده‌اش این است که ذهن را با نوع سؤالات ریاضی و فیزیک و زبان و …. آشناتر کرده و بر فعالیت فکری می‌افزاید.

ه‍- در پاسخ‌نامه هرگز بیش از یک گزینه را سیاه نکنید، زیرا بیش از یک پاسخ به هر سؤال، خود نمره‌ی منفی دارد و دقّت کنید که پاسخ‌ها را با شماره‌ای که جابجا شده، نشانه‌گذاری نکنید.

ز- هر خانه در پاسخ‌نامه می‌بایست دقیقاً با مداد سیاه نرم پر شود، نشانه ضربدر، یا به طور کامل پرنکردن یا پاسخ‌گویی با مداد کم‌رنگ، برای کامپیوتر و ماشین‌های علامت خوان قابل بررسی نیست.

ح- حتی هنگام تست زدن در خانه، باید محیط فیزیکی آن‌جا را مشابه جلسات آزمون‌های استخدامی فراهم کنید که باید گاه سه ساعت و نیم برای آزمون روی یک صندلی دسته‌دار بنشینید و فرصت استراحت و تجدید قوا ندارید.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد راهکاری هر چند ساده ولی کاربردی را به شما آموزش دهد و مورد استفاده شما داوطلب گرامی قرار گیرد.

نویسنده‌ی مقاله: محمد علی عزیزی

در صورتی‌که در ارتباط با این مقاله نظری دارید و یا راهکاری جهت شیوه‌های صحیح تست‌زنی در آزمون استخدامی دارید و یا اگر داوطلبی هستید که قبلا در آزمون استخدامی یا مشابه آن شرکت داشته‌اید، خواهشمندیم حتما تجربیات خود را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید تا به توسعه‌ی سطح آگاهی یکدیگر کمک کنیم.