منابع دکتری روانشناسی 1403

منابع کنکور دکتری رشته روانشناسی؛ معرفی این رشته؛ گرایش‌ها و رشته‌های مجاز برای شرکت در این مجموعه امتحانی و معرفی کتاب‌های مطالعاتی جهت آمادگی در آزمون دکتری روانشناسی در این صفحه از سایت تحصیلات تکمیلی به صورت راهنمای جامع و کامل و با ذکر تمامی دروس و مواد امتحانی و ضرایب و تعداد سوالات آزمون، موضوعاتی می‌باشند که در این صفحه به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب مرتبط: کتاب انگیزش و هیجان مارشال ریو

بهترین منابع کنکور دکتری روانشناسی

یافتن بهترین منابع برای آمادگی در آزمون دکتری یکی از چالش‌های همیشگی داوطلبان کنکور دکتری روانشناسی می‌باشد از آنجایی که سازمان سنجش برای دروس و مواد امتحانی در آزمون‌های تحصیلات تکمیلی منابع مشخصی را معرفی نمی‌کند و فقط به ذکر عناوین مواد امتحانی بسنده می‌کند، از این رو داوطلبان همواره در جست‌وجوی منابع مختلف و معتبر زمان زیادی را سپری می‌کنند.

به همین جهت در این صفحه به طور کامل به معرفی بهترین منابع دکتری روانشناسی از دیدگاه رتبه‌های برتر پرداخته شده است تا مخاطبان بتوانند با خرید منابع دکتری روانشناسی و مطالعه‌ی صحیح آن، به نتیجه‌ی مطلوب دست پیدا کنند.

فهرست مطالب این صفحه:

گرایش‌های آزمون دکتری روانشناسی

مطابق با دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی سازمان سنجش داوطلبان شرکت در آزمون دکتری روانشناسی می‌توانند یکی از رشته گرایش‌های ذیل را جهت ادامه تحصیل انتخاب نمایند:

  • روانشناسی عمومی

  • روانشناسی بالینی

  • روانشناسی سلامت

  • خانواده و سلامت جنسی

  • روانشناسی صنعتی و سازمانی

  • علوم شناختی _ روانشناسی

گرایشهای مقطع دکتری روانشناسی

منابع دکتری روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی، روانشناسی سلامت

با توجه به اینکه در آزمون دکتری روانشناسی کلیه‌ی گرایش‌های (روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت) دارای مواد امتحانی، ضرایب، تعداد سوالات و مدت زمان پاسخگویی یکسان و مشابهی هستند؛ بنابراین متقاضیان تمامی این گرایش‌ها نیاز به تهیه و مطالعه‌ی منابع مختلفی ندارند و می‌توانند از انواع منابع کتری روانشناسی معرفی شده در این صفحه استفاده نمایند.

رشته‌های مجاز برای دکتری روانشناسی

از آنجایی که بسیاری از داوطلبان و دانشجویان با رشته‌های غیرمرتبط، قصد شرکت در آزمون دکتری روانشناسی را دارند سوال مهم دیگری که ذهن داوطلبان کنکور دکتری روانشناسی به خود مشغول کرده است؛ آگاهی از رشته‌های مجاز برای شرکت در آزمون دکتری روانشناسی می‌باشد.

رشته‌های مجاز برای شرکت در آزمون دکتری روانشناسی، طبق آخرین دفترچه‌ی سازمان سنجش که برای آزمون دکتری 1402 منتشر شده است به قرار زیر است:

  1. علوم تربیتی (تمامی رشته‌ها و گرایش‌ها)

  2. روانشناسی (تمامی رشته‌ها و گرایش‌ها)

  3. بهداشت و درمان (پزشکی عمومی و پرستاری)

  4. توان‌بخشی (علوم پزشکی)

  5. مشاوره و راهنمایی

  6. مشاوره (تمامی گرایش‌ها)

  7. سنجش و اندازه‌گیری

  8. توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی گرایش مشاوره

  9. مشاوره با رویکرد اسلامی

ماهیت آزمون دکتری روانشناسی

آزمون دکتری روانشناسی شامل دو بخش است؛ بخش نخست آزمون کتبی و بخش دوم آن مصاحبه می‌باشد. لازم به ذکر است که هر 2 بخش آزمون دکتری، نمره و امتیازی جداگانه و مجزا دارد. بخش نخست که همان آزمون کنکور دکتری می‌باشد؛ شامل 2 دفترچه است که یک دفترچه شامل دروس عمومی و دفترچه‌ی دیگر شامل دروس اختصاصی است.

دروس عمومی شامل زبان و استعداد تحصیلی است که این دفترچه برای تمامی رشته / گرایش‌های گروه علوم انسانی یکسان است. دفترچه دروس تخصصی شامل گروهی از دروس تخصصی از دوره‌ی کارشناسی و کارشناسی ارشد  روانشناسی است که در ادامه به بررسی این دروس می‌پردازیم.

مواد تخصصی آزمون دکتری روانشناسی

مواد عمومی آزمون دکتری روانشناسی

دروس دکتری روانشناسی

دروس دکتری روانشناسی مطابق با آخرین دفترچه سازمان سنجش، برای آزمون دکتری 1402 شامل 3 ماده امتحانی می‌باشد که ماده امتحانی اول مجموعه دروس تخصصی کارشناسی و کارشناسی ارشد، ماده امتحانی دوم استعداد تحصیلی و ماده امتحانی سوم، زبان می‌باشد. توضیحات بیشتر در جدول زیر آورده شده است.

عناوین دروس امتحانی شامل
مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد آمار و روش تحقیق
نوروسایکولوژی
آسیب‌شناسی روانی
استعداد تحصیلی
زبان انگلیسی

ضرایب دروس دکتری روانشناسی

ضرایب دروس دکتری روانشناسی بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره دکتری (Ph.D) روانشناسی به صورت زیر است:

دروس ضرایب
زبان انگلیسی 1
استعداد تحصیلی 1
مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد 4

سطح سوالات آزمون دکتری روانشناسی

می‌توان گفت که سطح سوالات آزمون دکتری روانشناسی (در تمامی گرایش‌های بالینی، عمومی و سلامت) مطابق با دروس تخصصی ذکر شده در دوره‌ی کارشناسی و کارشناسی ارشد است بنابراین داوطلبان آزمون دکتری باید تسلط کافی را با مطالعه‌ی منابع درسی و آزمونی و در نهایت بهترین کتب تستی بدست آورند تا بتوانند در آزمون کتبی دکتری روانشناسی به نتیجه‌ی مطلوب دست یابند.

مهمترین دروس دکتری روانشناسی

با توجه به ضرایب عناوین امتحانی در دفترچه‌ی سازمان سنجش، روشن است که مجموعه دروس تخصصی کارشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و کانون تمرکز و مطالعه‌ی داوطلبان باید بر روی این دروس باشد، لازم به ذکر است که برای ماده‌ی امتحانی استعداد تحصیلی و زبان عمومی منابع و کتاب‎‌های آزمونی بسیار خوبی تالیف و گردآوری شده است که در این صفحه از سایت تحصیلات تکمیلی به معرفی لیست این منابع نیز می‌پردازیم.

تعداد سوالات کنکور دکتری روانشناسی

طبق آخرین آزمون برگزار شده در سال 1402 در دفترچه‌های شماره‌ی 1 و 2 کنکور دکتری روانشناسی، تعداد سوالات  مطابق جدول زیر است. لازم به ذکر است که مواد امتحانی استعداد تحصیلی و زبان در دفترچه‌ای جداگانه (دفترچه شماره 2) قرار دارد.

مواد امتحانی تعداد سوال زمان پاسخگویی
مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد

(روانشناسی رشد – روانشناسی شخصیت – آمار و روش تحقیق ( کمی و کیفی)، آسیب شناسی روانی، نوروسایکولوژی)

70 105 دقیقه
زبان انگلیسی 30 90 دقیقه
استعداد تحصیلی 30

برنامه‌ریزی مطالعاتی برای قبولی در آزمون دکتری روانشناسی

برای قبولی در آزمون دکتری، داشتن برنامه‌ریزی مطالعاتی بسیار مهم و حیاتی است. با توجه به دروس امتحانی مختلف و تعدد منابع و کتب در هر درس، داوطلبان باید با توجه به سطح دانش و تسلط در هر درس و همچنین زمان باقی مانده تا آزمون، اقدام به برنامه‌ریزی نمایند.

از آنجایی که دروس تخصصی در آزمون دکتری روانشناسی دارای ضریب 4 است، بدیهی است که عمده‌ی تمرکز مخاطبان باید بر روی مجموعه‌ی این دروس معطوف باشد و برای دروسی نظیر زبان و استعداد تحصیلی می‌توانند به مطالعه‌ی یک منبع جمع‌بندی و آزمونی بسنده کنند.

ذکر این نکته شایان ذکر است که کتاب‌های بانک تست و آزمون یار ، منبع خوبی برای مرور نکات مهم و آشنایی با نحوه‌ی سوالات کنکور دکتری هستند.

همچنین برای داوطلبانی که زمان زیادی برای مطالعه و مرور مطالب ندارند، مطالعه‌ی کتاب‌های مرور و جمع بندی بسیار کمک کننده خواهد بود.

ظرفیت دانشگاه‌ها برای دکتری روانشناسی

دکتری روانشناسی در بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی دارای ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته می‌باشد و داوطلبان با شرکت و قبولی در آزمون، می‌توانند در دانشگاه‌های سراسری، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی به تحصیل مشغول شوند.

بدیهی است که اسامی و ظرفیت دانشگاه‌ها در کد رشته / گرایش دکتری روانشناسی در دفترچه‌ی انتخاب رشته آزمون دکتری، که هر سال از سوی سازمان سنجش اعلام و منتشر می‌شود می‌بایست معیار انتخاب داوطلبان آزمون دکتری روانشناسی برای گزینش شهر و دانشگاه قرار گیرد.

دانلود pdf کد رشته محل های دکتری روانشناسی

نحوه‌ی سنجش و پذیرش دکتری روانشناسی

معیار سنجش و پذیرش داوطلبان کنکور دکتری روانشناسی بر طبق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به دو صورت انجام می‌گیرد؛ پژوهش محور و آموزشی _ پژوهشی.

پذیرش دانشجو برای مقطع دکتری آموزشی _ پژوهشی روانشناسی مطابق با تصویر بالا که مرجع آن دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش می‌باشد بر اساس ضوابط زیر است:

  • آزمون متمرکز (50 درصد)
  • سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)
  • مصاحبه علمی و سنجش علمی (30 درصد)

نحوه‌ی سنجش و پذیرش مقطع دکتری

موارد مهم در مصاحبه دکتری روانشناسی

پس از کسب نمره‌ی قبولی در آزمون کتبی دکتری روانشناسی، مصاحبه علمی عامل اصلی و تعیین کننده‌ی پذیرش و قبولی در دانشگاه است. عواملی چون مدرک زبان و تسلط دانشجو در این حوزه، سوابق کارهای تحقیقی و پژوهشی، مقاله و کتاب‌های تالیف شده، سوابق تدریس و از همه مهمتر دانش و آگهی در این رشته، نقش مهم و موثری را در قبولی مصاحبه دکتری روانشناسی دارد.

بازار کار فارغ التحصیلان دکتری روانشناسی

روانشناسی با تشخیص و درمان بسیاری از ناهنجاری‌های روانی توانسته است بر مشکلات روانی و ذهنی انسان‌ها تا حد بسیار زیادی فائق آید. گسترش و کشف جنبه‌های مختلف روانشناسی در زندگی فردی و اجتماعی انسان، موجب نیاز بیشتر به تربیت متخصصان و روانشناسان در این شاخه‌ی علمی شده است.

تحصیل در مقطع دکتری روانشناسی، ضمن افزایش و ارتقای سطح علمی جامعه به حصول جمیع اهداف سلامت روانی نیز کمک خواهد. همچنین تربیت و پرورش روانشناسان آتی را به دنبال خواهد داشت.

بنابراین بازار کار دکتری روانشناسی حوزه‌ی بسیار وسیعی را دربرمی‌گیرد؛ علاوه بر مراکز درمانی، آموزشی و اصلاحی نظیر زندان‌ها و کانون اصلاح و تربیت، مراکز ترک اعتیاد، کلینیک‌های روانشناسی و سازمان‌ها و صنایع می‌توانند در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات تکمیلی و پژوهشکده‌ها به تربیت دانشجویان و تدوین و ترجمه‌ی کتاب، به فعالیت بپردازند.