1. کتاب جامع زبان عمومی دکتری اثر دکتر خیرآبادی (کتاب زبان انگلیسی دکتری نیمه متمرکز)

نخستین کتابی که تحت عنوان بهترین کتاب زبان عمومی دکتری به داوطلبان پیشنهاد می‌کنیم این کتاب است. زیرا علاوه بر اینکه از نظر زمان انتشار، تیراژ و نوبت چاپ در مقام نخست کتابهای زبان عمومی دکتری قرار می‌گیرد، به لحاظ کیفی نیز دارای ویژگی‌های متمایزی است که آن را به معتبرترین منبع درس زبان عمومی دکتری تبدیل می‌کند:

کتاب زبان عمومی دکتر خیرآبادی (کتاب زبان انگلیسی دکتری نیمه متمرکز) سالانه چندین نوبت تجدید چاپ می‌گردد و بر حسب نظرات و بازخوردهای مخاطبان، مطالب مورد نیاز به آن اضافه شده و اصلاحات ضروری بر روی آن اعمال می‌گردد. همین موضوع سبب می‌شود که مطالب کتاب در ضمن حفظ اعتبار علمی، تازگی خود را حفظ کنند و حداقل لغزش‌های علمی و ویراستاری را داشته باشند.

مؤلف این کتاب (دکتر رضا خیرآبادی)، تجربه سال‌ها تدریس خود را به همان شکل که در کلاس‌های حضوری تدریس می‌نماید، بدون کم و کاست در اختیار خوانندگان کتاب قرار داده است و هیچ مطلبی را به کلاس‌های حضوری وا نگذاشته است. در ضمن مؤلف این کتاب در رشته تخصصی زبان انگلیسی تحصیل نموده و از رشته‌های غیرمرتبط با زبان به این حوزه نیامده است. دکتر رضا خیرآبادی، تاکنون ده‌ها کتاب آموزشی در مقطع دکتری تألیف نموده است که همگی آثار موفق و پرمخاطب بوده‌اند.

این کتاب حالت جامع داشته و هر بخش آزمون زبان دکتری را به صورت کامل و یکجا در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد و از این نظر، این کتاب منبع کامل و جامعی برای تمامی داوطلبان دکتری است.

2. کتاب زبان عمومی دکتری زیر ذره‌بین انتشارات نگاه دانش اثر هادی جهانشاهی است الناز یوسف‌زاده

کتاب دیگری که به‌عنوان بهترین کتاب زبان عمومی دکتری در سایت تحصیلات تکمیلی پیشنهاد می‌کنیم: کتاب زبان عمومی دکتری زیر ذره‌بین اثر هادی جهانشاهی است الناز یوسف‌زاده می‌باشد.

این کتاب قطعا یکی از جامع‌ترین منبع کنکور دکتری است. مؤلفان در این کتاب کوشیده‌اند علاوه بر آموزش‌های مربوط با گرامر که بر اساس سوالات 10 سال اخیر آزمونهای دکتری تدوین و تبیین شده است، نگاه ویژه‌ای نیز به مباحث واژگان و پاسخگویی به سؤالات متون داشته باشند و همین موضوع نقطه قوت این کتابِ باکیفیت است.

این کتاب، به‌تنهایی برای پاسخ به سؤالات کنکور دکتری و ریدینگ آزمون‌های زبان MSRT، TOLIMO، EPT، MHLE و UTEPT کفایت می‌کند و با تهیه‌ی این کتاب نیاز به هیچ منبع دیگری نیست.

از بخش‌های مهم این کتاب می‌توان به این موارد اشاره نمود:

  • آموزش جامع گرامر کنکور دکتری و آزمون‌های زبان به همراه تست‌های منتخب و تألیفی و به زبان ساده
  • آموزش واژگان منتخب منابع به همراه ریشه‌شناسی به همراه تست‌های تألیفی و پوشش لغات چند مرجع بین‌المللی
  • آموزش تکنیک‌های پاسخ به سؤالات درک مطلب به همراه تست‌های تألیفی و منتخب
  • پاسخ واقعاً تشریحی به سؤالات کنکور دکتری 10 سال اخیر کلیه رشته‌ها
  • تست‌های منتخب گرامر، واژگان و درک مطلب آزمون‌های MSRT، TOLIMO، EPT، MHLE، UTEPT و MBA و چند بخش تکمیلی از تست‌ها و سؤالات منتخب و تألیفی

3. کتاب زبان عمومی دکتری مدرسان شریف

آزمون زبان انگلیسی عمومی در تمام کشورها تحت عناوین آزمون IELTS ؛ TOEFL ؛ MCHE ؛ TOLIMO ؛ MOHMET برگذار می‌شود.

استانداردی که در کشورمان ایران برای آزمون زبان عمومی دکتری وجود دارد، دارای تفاوت‌هایی با تافل بین‌المللی می‌باشد که عمده‌ترین آن، عدم سنجش مهارت شنیداری (Listening) و نوشتاری (Writing) در آزمون تافل ایران است. به اینصورت که در آزمون مذکور، تنها مهارت‌های دستور زبان انگلیسی (Grammar)، لغت (Vocabulary) و درک مطلب (Reading Comprehension) ارزیابی می‌شوند و به همین دلیل سطح آسان‌تری نسبت به آزمون تافل بین‌المللی دارد.

شایان ذکر است امروزه آزمون تافل در دنیا به سه شکل Paper Based TOEFL ،Computer Based TOEFL و Next Generation TOEFL برگذار می‌شود و این آزمون در ایران به صورت Paper Based و در آزمون ورودی دوره دکتری برگزار می‌شود.

از آنجا ‌که طراحان آزمون تافل دکتری، قصد سنجش توانایی داوطلبان را در سه شاخه درک مطلب، ساختار و واژگان دارند، در کتاب زبان عمومی دکتری مدرسان شریف مولفان به هر یک از این بخش‌ها به طور جامع و کامل به همراه مثال‌های تشریحی پرداخته‌اند و برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلب، در ابتدای هر فصل، نحوه صحیح و دقیق پاسخگویی به سؤالات ارائه شده است. سطح نگارش و تألیف این کتاب طوری هست که برای هر داوطلبی با هر سطح علمی مناسب است.

در ویرایش جدید کتاب که بخش اول آن شامل ۱۴ فصل است، مباحث و آموزش‌ها به‌صورت کاملا میکروطبقه‌بندی ارائه شده است. به این شکل که در هر فصل، بعد از هر مبحث، سوالات تألیفی و کنکوری مربوط به همان مبحث آورده شده؛ بنابراین این روش به داوطلب کمک می‌کند تا اطلاعات فراگرفته شده را راحت‌تر در ذهن تثبیت کند. همچنین، بخش‌های دوم و سوم کتاب به بررسی کامل تست‌های تألیفی، تست‌های آزمونهای سالهای گذشته به‌صورت طبقه‌بندی شده با پاسخ‌های تشریحی پرداخته است.

4. کتاب گنجینه طلایی زبان عمومی دکتری

منبع دیگری که گروه آموزشی تحصیلات تکمیلی آن را به دقت بررسی نموده اند، کتاب گنجینه طلایی زبان انگلیسی دکتری اثر حمید قهرمانی می باشد که این کتاب حقیقتا یکی از بهترین منابع مطالعاتی برای آمادگی کامل درس زبان انگلیسی در آزمون دکتری می باشد. این کتاب که به صورت رنگی هم چاپ شده است شامل شرح بسیار جامع و کامل مباحث «گرامر» و «واژگان» و «متون درک مطلب» همراه با نکات و تکنیک های طلایی در پاسخگویی به سوالات ساختاری و تکمیلی در زبان انگلیسی و پوشش 100درصد مباحث زبان انگلیسی در آزمون دکتری می باشد.